Høstdager i Krakow - Del 1

Er hjemme etter en femdagers tur til Krakow. Det er en koselig by med mye historie, flotte bygninger og mange spisesteder med god mat og drikke :)

Vi har vært i Krakow tidligere og da var vi i Auschwits, Birkenau, Schindlers fabrikk, saltgruvene og det jødiske kvartalet. Jeg anbefaler alle disse stedene, noe man bør få med seg synes jeg. Viktig historie.

Denne gangen har vi vandret rundt i Krakow, oppdaget mange koselige spisesteder i smågatene som hadde god lokal mat og drikke. Vi kunne spise en god lunsj eller middag med drikke for 100-150 kr for to stk :) Den lokale matretten pierogi (polish dumplings) må prøves, anbefaler god drikke til.

Rundt markedsplassen er det fullt av spisesteder og mye folk, skikkelig herlig sitte der å slappe av. Nyte folkelivet, kulturen og alle de gode duftene av ulike matretter. Wawel Castle og Mariakirken er også verdt et besøk.

For å se litt mer av områdene rundt Krakow tok vi trikken (trikk nr 4) i ca 30-40 min til Nowa Huta, et sovjetisk bysamfunn som ble etablert av Stalin i 1949. Vi gikk av på holdeplassen Kombinat. Hva som møtte oss der? Det var som man ble satt flere tiår tilbake i tid. Det var grått og trist og nesten folketomme gater. Et område var bevoktet, der gikk vi ikke inn. Men vi fant en kafe, som var noe spesiell kan man si, hvor vi fikk kjøpe noe veldig lokal mat. Der fikk vi ikke ta bilder og de snakket ikke engelsk. En spesiell og interessan opplevelse. Vi ville se mere av denne bydelen så vi tok trikk til R.Reagana plass. Der var det masse bygninger/blokker hvor nesten alle var helt like.  Konklusjonen ble: Jo, vi har vært der, men tar ikke turen tilbake.

Det ble også tid til en tur med bybussen Hop on Hop off. Turen gikk til Krakows høyeste punkt, Kosciuszki Mound med panoramautsikt over hele byen. Dette stedet hadde også mye historie å fortelle og var sentral i Polens frigjøringskamp.

På impuls ble det også en klassisk konsert i St.Peter and Paul`s church. Flott kirke og skikkelig flinke musikere :)

Vi fikk ordnet med tur til Zakopane med egen sjåfør og guide bare for oss to. Underveis til Zakopane stoppet vi i en liten landsby som het Chocholow hvor det i hovedsak er trehusbebyggelse (tømmerhus), og de fleste jobber med å lage tremøbler og forskjellige figurer osv. De hadde også en veldig gammel trekirke og en spesiell gravplass. Videre gikk turen til Zakopane og til fjellet Gubalowka. På toppen av fjellet var det en liten landsby med spisesteder, boder og noen fastboende. Flott plass med nydelig utsikt. Vi var også en tur til hoppbakken og området rundt der, for så til slutt å dra inn til byens hovedgate for å nyte noen forfriskninger :)

Markedsplassen

Mariakirken

Litt tradisjonell polsk mat og kultur

Se flere bilder på Del 2 :)