Tørking av urter og løk

Det vokser og gror i kjøkkenhagen, så nå er det på tide å høste inn litt av alle disse godsakene:) 
Jeg plantet rødløk,gulløk, sjalottløk og hvitløk, de ble ikke så veldig store, men gode. Nå er disse hengt opp på et luftig sted for å tørke litt slik at skallet blir litt sterkere og tåler mere. 

Noen urter lufttørkes på et mørkt og luftig sted, stabil temperatur. Tørketid ca 2-4 uker, så håper det blir bra. 

I ovnen har jeg tørket løpstikke, oregano og basilikum. Jeg satte ovnen på varmluft 35 grader, dette endret jeg til over og undervarme med samme temperatur da for å unngå at urtene ble blåst av platene. Det tok 4-6 timer, basilikum trengte lengst tid. Når de er skikkelig tørr, er det bare å knuse dem lett med fingrene og oppbevare dem i tette boker/poser. 

Har i kveld fått med meg Matkontrollen på TV2, ille at det er så mye juks med krydder!! 
Vet at jeg nå skal fryse ned ferskt krydder og så skal jeg tørke så mye som mulig :) 






Kommentarer

Populære innlegg