Fletteloff :)

Uansett hvor mange kokebøker jeg har, så ender jeg i mange tilfeller opp med min første kokebok fra 1979 :) Prøver stadig nye oppskrifter, men "de gamle er best" - Kanskje ;) I dag brukte jeg en grunnoppskrift på gjærbakst for å lage en fletteloff - godt tilbehør til supper/gryter :)







































Grunnoppskrift - småbakst av gjærdeig:)
Fremgangsmåte:
Bland alt det tørre (jeg bruker ofte tørrgjær ), tilsett lunken melk, elt godt, tilsett mykt smør til slutt el olje og elt videre til en glatt fin deig. (du kan også smelte smøret og blande det i melken). Sett til heving ca 30-40 min. (Som det står under her så kan deigen brukes til rundstykker,loff m.m. )Bak ut og sett til etterheving ca 30 min. Pensle med egg, og pynt evt. med sesamfrø og valmuefrø :)

Stekes på 240 grader - ca 25-30 min. Kan variere litt fra ovn til ovn.
(kortere steketid dersom det lages rundstykker )











Kommentarer

Populære innlegg