Hverdagsbrød :)

Dette er ei enkel brødoppskrift :) Jeg bruker denne oppskriften ofte, derfor omtaler jeg det som hverdagsbrød, men det blir aldri helt likt fordi det varierer hvilke meltyper jeg bruker. Godt både til frokost,lunsj,kvelds og i matpakka :)














Oppskrift:
1 kg mel -  f.eks 600-700 g hvetemel og fyll på med sammalt hvete, havregryn
( eller bare bruk det melet du har tilgjengelig. Obs: ved bruk av mye grovt mel, blir brødet tyngre)
1 pk tørrgjør
litt salt - ca 1/2 ts
7 dl godt lunket vann
2 ss nøytral olje
1-2 ss honning (eller lys sirup)

Bland sammen alt det tørre, olje og honning kan blandes i vannet, tilsett i deigen. Elt med maskin ca 5-7 min. Dekk til deigen og sett til heving i ca 30 min. Smør to brødformer og bak ut to brød. Etterhev ca 40 min. Stekes på nederste rille på 200 grader, ca 40-45 min.  Avkjøles på rist under et klede.

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg