Trøndersk tekake - farlig god :)

Dette er ei god gammeldags "skuffkak" som lages med gjærdeig.  Jeg husker min mormor laget denne når vi hadde sommerferie og når hun skulle ha forening :). Min svigermor var også god på å lage denne kaken. Gode minner :) Kan vel si at dette er tradisjonsbakst. Hva er vel bedre enn duften av gjærbakst og kanel?

Har du først laget denne kaken en gang, så blir det ikke den siste. Jeg garanterer :)
Kjempegod alene, men kan også serveres med litt is, krem eller vaniljekrem/saus. Nyt i vei.
Om du får lyst til å prøve denne oppskriften, la meg få høre om den falt i smak  :):)

En rask,god og lettvint kake å lage:) Det som tar tid er hevingen, men det er det verdt!

Oppskrift:
700 g hvetemel
100 g sukker
150 g smør el margarin
50 g gjær
1/2 ts bakepulver
1/2 ts kardemomme
5 dl melk
--------

Belegg (skal smøres/støs oppå kaken)
75 g smør el margarin (halvsmeltes)
4 ss sukker
2 ss mel

Kaken toppes med:
2 ss sukker
1 ss kanel (2 ts)
ca 100 g malt mandler eller valnøtter (kan utelates)

Dersom man ønsker litt andre varianter/smaker av denne kaken:
- tilsett skallet av en halv sitron i deigen
- kna inn rosiner, sukat eller koriander i deigen etter første heving
- sommerkake: tilsett noen biter med rabarbra før siste heving 

Fremgangsmåte:
Bland alt det tørre (jeg bruker tørrgjær), tilsett lunken melk og elt til slutt inn biter av smøret.
(jeg bruker kjøkkenmaskin, men dersom du elter for hånd, kan det være smart å smelte smøret og blande det med melken). Deigen skal være ganske løs, men ikke klissete.
Sett til heving - dobbel størrelse - ca 30-40 min ( har du hevefunksjon i ovn kan dette godt brukes) 

Smør ei langpanneform med smør. Slå sammen deigen og ha den i formen, klem kaken utover slik at den fyller formen. Settes til heving, ca 30 min.
Gjør klart belegg/topping mens kaken heves.

Når kaken er hevet, lag flere fordypninger i den med en finger eller pinne, dette for at smøret kan trekke litt ned i kaken. Bre utover smøret, bland sukker og mel, strø over.  Bland sukker,kanel og mandler - strø over. Etterhev ca 10-15 min.

Stekes midt i oven på 200 grader i 15 minutter. Lykke til :)
Kaken kan fryses.








Kommentarer

Populære innlegg