Bestemors julekake :)


Oppskrift - 2 brød 
5 dl lunken h-melk
50 g gjær
2 egg 
ca 800 g hvetemel 
2 ts salt 
2 ts kardemomme 
200 g sukker
200 g smør 
250 g rosiner - (bruk mengde etter eget ønske) 
- dersom man liker sukat, tilsett ca 100 g.


Fremgangsmåte:
Smuldre gjæren i den lukne melken, la stå i ca 3 min. 
Bland sammen alt det tørre og smuldre i smøret, slik at det blir en grynet blanding.
Visp sammen eggene (ta av litt til pensling), resten blandes i melk-og gjærblandingen. 
Arbeid alt sammen, unntatt frukten, til en glatt og smidig deig. Er den litt løs, tilsett litt mer mel, men deigen må ikke bli for fast, da vil brødene bli tunge. 
- sett til heving ca 50 min
- strø mel over rosinene, kna dette godt i deigen, settes deretter til heving i ca 30 min
Ta ut deigen, del i to, bak runde eller avlange brød - ny heving i ca 25 min 
De avlange brødene prikkes med gaffel før de settes til steking, de runde stikker vi en finger i midten.
- pensle med egg
- settes nederst i ovnen på 200 grader i ca 30-35 min. 
Behandle brødene forsiktig når du tar dem ut av ovnen, avkjøl på rist med håndkle over. 

Lykke til :) 






Kommentarer

Populære innlegg