Julebakst - tradisjon


Julebakst - noen favoritter som er blitt tradisjon :) 

Baking til jul er for min del basert mye på tradisjoner og de samme oppskriftene brukes.
- de fyller huset med gode dufter og minner, og ikke minst noen som er ivrig på å smake :)

Flere av oppskriftene jeg bruker er sånn typiske "vandreoppskrifter "
- de kommer fra mine bestemødre, mor, svigermor,venner og bekjente.
De som kjenner meg vet at jeg er en samler når det gjelder oppskrifter, selv om jeg ikke rekker å prøve alt så koser jeg meg med kokebøker/blader som byr på oppskrifter og tips :)

De julekakene jeg må ha med meg hvert år, finner du oppskrift på bloggen:) Mange av mine oppskrifter er koppeoppskrifter, så hvert år blir det samme kruset brukt. Jeg tenker også at nå skal jeg måle opp hvor mange gram det blir, men glemmer det hver gang. Neste år kanskje ;) (Og på oppfordring har jeg nå målt opp hvor mange gram kruset mitt tar ;) - det er ca 114 gram) 

Men denne førjulstiden kan jo til tider være hektisk og da er det jo greit å jukse litt eller si det sånn, finne lettvinte løsninger ;) I år ble det kjøpt ferdig pepperkakedeig og kransekakedeig, godt og enkelt. Bare steke og pynte, så vipps, ferdige produkter, nesten hjemmelaget :) I tillegg må jeg ha goro, de kjøpte jeg av ei god gammeldags "bakstekone".

Har noen lyst å prøve min oppskrifter eller har noen tips, kom gjerne med tilbakemeldinger.

Tradisjoner er skal være hyggelig, så bak om du har lyst og tid, hvis ikke kjøp ferdig og nyt adventstiden med andre gjøremål:):)

Lykke til :)


Under finner du fremgangsmåten på lettvinte mandelstenger pyntet med
smeltet sjokolade :)







Fremgangsmåte
-  Kjøp ferdig kransekakedeig
-  Bruk litt melis ved utbaking
-  Del opp deigen og rull fingertykke remser
-  Del opp i ca 8 cm lange kaker
-  Stekes midt i ovn, 200 grader i ca 7-10 min.
-  Avkjøles på rist
-  Smelt sjokolade i vannbad
-  Dypp endene i sjokoladen el bruk sprøytepose og dekorer kakene

Kommentarer

Populære innlegg